November 30, 2008

Rock in iasi ...

...Winter edition 2008, aplauze, va rog! Lume? Nu prea multa. Daca stii cat de cat cum sta treaba cu scena metalica din Romania ai fost deja acolo sau cel putin pe jumatate dintre cei prezenti acolo [fauna de festival] ii cunosteai. Eterna trupa de concerte, asadar. Iasi, noapte, frig, ploaie, gagici imbracate goth...ingredintele de baza la care s-au mai adaugat dupa gust Skepsis [sorry, i-am ratat...nush cine sunt, trecem mai departe], Ashaena - una dintre cele mai ok trupe nou aparute pe la noi. Petreeeee! [imi cer scuze, dar cine cunoaste, stie ;)] Bucium, pe care eu ii vedeam pentru prima data live. Au prestat decent, o trupa serioasa de pe la noi pe ale carei materiale s-ar merita sa dati banii. [pe sistemul support Romanian Metal Scene!] Aberez si mi se pare ca ti s-ar putea parea ca vreau sa par inteligenta, daca ma cunosti, stii ca n-am decat un neuron si reflectia lui in oglinda. Bucovina, inima mea :)) da, stim, stim, trupa omniprezenta la Rock in Iasi si nu numai...ca doar na, domnul Crivat face parte din staff-ul oraganizatoric am inteles. (esti idiot, prietene! n-am folosit "domnul" cu titlu peiorativ). A urmat megasurpriza editiei in acest an...vai, sa ma asez, sa iau o gura de apa...oh oh...Magica - gothic metal din Constanta. Dar de ce? De ce nu se lasa de cantat? Pe bune. Mie Bat mi se pare un increzut, trupa Magica se crede mai mare decat este de fapt...sa-mi zica si mie cineva pe unde au mai cantat oamenii astia in ultima vreme, ca eu n-am mai auzit de ei de vreo 4 ani. Acum 4 ani, am pus prestatia lor jalnica [sau mai bine zis a Anei] pe seama conditiilor de sunet de la Casa de Cultura din Constanta. Nu asta era problema nici atunci, aveam sa constat aseara la concert, ci pur si simplu, domnisoara are o voce obositoare. Suna cum suna pe inregistrare, dar live e dezastru. Nu stiu, canta dupa ureche? Nu stiu, e de-a dreptul horror, jur! In sfarsit mult asteptatii Eluveitie. Cum, asa pur si simplu? Nuuuu...cu probleme de sunet, sa simta oamenii ca sunt in Romania... Sa nu ne intristam, aducandu-ne aminte cum a fost la Rock in Iasi editia out-door de anul acesta...Dupa cateva zeci de minute s-au rezolvat problemele de sunet, trupa elvetiana a putut incepe sa presteze. Desi o trupa nou aparuta, practic, s-au remarcat prin profesionalism. Nu stiu exact cum sa definesc termenul care face diferenta intre trupele de la noi si cele straine care vin sa concerteze aici. Diferenta prestatiei artistice este mai mult decat simtitoare, e dureroara. Ai nostri oricat s-ar stradui, tot raman macar cu un nivel in urma celorlalti. Nu-mi explic exact de ce. Strainii nu-s nici mai frumosi si nici mai destepti...o fi educatia, clima, pozitia astrelor in perioada de turneu, habar nu am. Nu stiu de ce sunt asa de intrigata la ora asta de treaba asta. Ii avem si noi pe Negura Bunget, care vreau sa cred ca ne fac cinste in strainatate, remarcandu-se prin originalitatea stilului. [ce comunist a sunat asta]. Am facut o paranteza destul de lunga, revin asadar la prestatia celor de la Eluveitie. Oamenii arata superb, au un fel de aura pozitiva care le confera un soi de charisma...o fi si muzica pe care o canta, mesajul, ideea etc, dar cat suflet, cata pasiune, ti-e mai mare dragul sa stai sa-i asculti live! De-a dreptul o muzica de-ti merge la inima. Mi-a ramas practic acum intiparit in memorie chipul dezinvolt si luminos la fetelor din trupa. Anna e absolut superba, radiaza de frumusete si, la doar 19 ani, canta dumnezeieste! Meri Tadic, colega Annei, arata ca una din femeile acelea din reclamele la Dove...dar ce artista! Sunt subiectiva, e blogul meu, pot sa spun orice, doar. Eluveitie, noua revelatie a scenei folk metal europene, cum a fost caracterizata trupa, stabileste, dupa parerea mea, un nou standard in materie de metal, folk metal. Succesul capatat intr-un timp relativ scurt, s-ar putea datora si unei bune promovari, dar cred ca in mare masura ar putea fi pus si pe seama daruirii si emotiei cu care canta oamenii acestia.
Dupa Eluveitie, au urmat fireste, headlinerii: Finntroll! Eh, aici smecheria ia sfarsit, cum ar spune un prieten de-al meu. Finntroll este un nume care deja cantareste mai mult decat Eluveitie sau altii pe scena metalica europeana. Eluveitie au resusit intru-catva ca imbine profesionalismul cu joaca, insa Finntroll sunt profesionisti si atat. Fac show-ul ca la carte, nimic nu merge prost, totul urmeaza niste coordonate bine determinate. Membrii trupei au raceala de a pune in scena spectacolul "asa cum s-a stabilit", fara excentricitati inutile [sunt ei prin definitie deja niste excentrici, nu?] Vocalul trupei s-a aratat foarte rece fata de public, evitand pe cat posibil contactul fizic cu acesta, afisand (pe langa masca de troll) o masca de aroganta caracteristica pana la urma artistilor de talia lor...sa zicem. Despre unii oameni se poate spune ca "au voie" sa fie aroganti, poate ca asta se aplica si pentru Finntroll, dar cum ramane cu acea capcana in care ai cazut cand deja nu mai faci "asta" pentru fani si pentru cu totul alte interese. Sigur, blogul asta este o aberatie, nimic din ce scriu aici nu trebuie luat de bun, opiniile sunt libere, comentariile se bazeaza pe observatia mea directa si pe capacitatea mea mai mult sau mai putin dezvoltata de a face anumite conexiuni. La final Eluveitie au urcat pe scena impreuna cu Finntroll pentru un featuring la consacrata piesa Trollhammeren. A iesit exceptional, evident, doar mi-am tocit buricele degetelor si tastele scriind despre profesionalismul lor. Da, totul e decurs foarte bine, organizarea a fost buna, cu exceptia unor mici scapari...eh, tehnologia asta, bat-o vina! Trupele toate la un loc [fara Magica, ma enerveaza, aia nu e muzica, ala e un misto la adresa curentului in care zic ca s-ar incadra] un facut un alt show memorabil in Romania, care ne da, noua, metalistilor o umbra de speranta ca totul merge spre bine! :) Romanii nostri isi cunosc publicul, personal chiar. Membrii trupelor n-au uitat de unde au plecat (cel putin o parte) si isi pretuiesc publicul cum se cuvine, neuitand ca nu de mult s-au aflat sau inca se afla si ei de aceeasi parte a baricadei in unele situatii. Strainii i-am tot laudat pentru respectul fata de public. Da, un plus pentru Eluveitie, dar cat despre Finntroll...pe o scara de la 1 la 10 cred ca ar merita un 7 pentru raceala cu care au aratat ca isi trateaza fanii...


Ps: Imi pare rau, dar si dupa acest concert, in topul meu, pe primul loc, cu cea mai buna prestatie raman Korpiklaani :)