May 01, 2010

Oamenii frumoşi


Gellu Naum a fost unul dintre cei mai importanţi scriitori români ai secolului XX. Povestea de dragoste dintre el şi soţia sa este unică. Gellu şi Lyggia Naum formau un cuplu în care cei doi se completau, erau ca o singură fiinţă. Se înţelegeau fără a se pune de acord, îşi ştiau unul altuia felul de a fi, de a gândi şi de a reactiona.

“Zenobia” este cea mai cunoscută carte a lui Gellu Naum. Este un roman dificil, dar în acelaşi timp accesibil.

“E vorba aici de puterea dragostei. Toată lumea îşi doreşte aşa ceva. Toţi vor să aibă parte de o dragoste nemaipomenită. Zenobia e ca un obiect fermecat, de aceea pentru foarte mulţi nici nu contează dacă nu înţeleg totul. În toţi aceşti şaizeci de ani, dragostea a făcut minuni: jocurile noastre, vindecarea lui, desenele, întâmplările miraculoase”, declara Lyggia Naum într-un interviu despre Zenobia, cartea – declaraţie de dragoste.

Iubirea celor doi a fost puternică şi a lăsat urme după moartea scriitorului, în 2001. Lyggia Naum şi-a iubit soţul mai mult decât orice pe acest pământ şi, atunci când scriitorul era bolnav, s-a sacrificat pentru a-şi salva soţul.
“În fiecare dimineaţă plângeam şi mă întrebam ce aş putea face ca el să se însănătoşească. Mă gândeam să fac un sacrificiu, să-mi tai un deget sau o ureche, numai să se facă el bine. Şi la un moment dat, mi-a venit ideea cu Salomeea şi cu tăierea părului. Aveam un păr foarte bogat şi mi-am zis că asta era o jertfă importantă. M-am hotărit să mă rad în cap, şi dintr-o dată am simţit o mare uşurare, ca şi cum aş fi luat o decizie foarte bună şi sigură. Am rugat un asistent de la spital, care venea să îi ia lui Gellu tensiunea de două ori pe săptămână, să mă ajute şi să cheme eventual frizerul spitalului.
Nu i-am spus de ce vreau să fac asta, însă i-am explicat că nu aş fi putut să mă duc la coafor, pentru că ar fi râs de mine coafeza auzind că, la 68 de ani, vreau să mă tund precum Sinead O’Connor. Era pe atunci, datorita ei, o modă cu rasul în cap. Asistentul a fost drăguţ şi m-a ajutat, m-a tuns el însuşi, mirându-se mereu că vreau să fac un asemenea gest şi spunându-mi mai tot timpul că o să-mi crească părul la loc de două ori mai des decât îl aveam. La patru-cinci zile după asta, Gellu s-a facut bine. Iar mie nu mi-a mai crescut niciodată părul la fel ca înainte”, declara Lyggia Naum.

sursa: acasa.ro