May 30, 2013

Despre discreţie şi alţi demoni



Arhiepiscopul anglican Desmond Tutu, laureatul de anul acesta al premiului Templeton, spunea în discursul de la decernare că un om se defineşte doar prin interacţiunea cu alţi oameni. Rătăcind pe cărările pe care le-am avut de parcurs de la 24 de ani la 25, am lăsat în urmă, ca pe nişte piei de şarpe, opinii şi convingeri care nu mă mai reprezintă şi care nu mă mai definesc. Am învăţat să apreciez mai mult discreţia atunci când m-a trezit în furou implorând pe cineva să nu mai spele rufe în public. Tot atunci, am realizat cât de important e să fii discret în privinţa propriei tale vieţi. Fiindcă oamenii cu umerii cei mai laţi şi cu batistele veşnic pregătite să-ţi asculte dramele post adolescentine sunt aceiaşi care se vor bucura să calce pe cadavrul tău pentru a se înălţa până la borcanul cu miere de pe raftul de sus. 
 
Tot în anul care a trecut, am învăţat că nu există oameni proşti şi am conştientizat că detest din suflet ignoranţa şi dezinteresul celor din jurul meu. În egală măsură îmi repugnă oamenii autosuficienţi, drama kings and queens care refuză din încăpăţânare să-şi depăşească zona de confort şi să devină versiuni mai bune ale lor. A fi înconjurat de astfel de personaje când tu însuţi eşti încă fragil şi păşeşti nesigur către viaţa de adult poate cauza uşoare scolioze ale coloanei vertebrale care încă nu s-a închegat. 

Am învăţat să apreciez ce am, să conştientizez ce am reuşit să obţin până acum şi să simt bucuria de a urca fiecare treaptă a evoluţiei în carieră cu trudă şi teamă de mediocritate. Succesul nu vine altfel decât prin muncă, fiindcă altfel nici satisfacţia nu este la fel de mare. Lenea şi nesiguranţa sunt cei mai mari duşmani pe care un om îi poate avea. 

Mi-a trebuit un sfert de secol să aflu că negocierea în favoarea ta nu e aşa simplă cum s-ar putea crede. Viziunea în perspectivă este destul de complicată şi uneori îţi va fi greu să apreciezi eficient distanţele astfel încât să nu te loveşti cu capul de pragul de sus.  Este important să nu-ţi fie teamă să spui nu singurei oportunităţi pe care o ai la un moment dat dacă ea este mai puţin decât ţi-ai dorit. Vor exista şanse mai bune când nici nu te aştepţi şi îţi vei mulţumi că nu ai făcut compromisuri inutile. Uneori, situaţiile în care te afli pot face dificil să-ţi păstrezi demnitatea şi să nu te laşi umilit. Dar e cel mai important să rezişti cu picioarele bine înfipte în pământ, să nu cedezi impulsurilor, căci vei fi nevoit să dai explicaţii omului care devii.