October 04, 2013

Bunele maniere la birou

Există reguli ale unei bune conduite la locul de muncă, de care e bine să ţinem cont, chiar dacă nu sunt menţionate în regulamentul de ordine interioară sau în fişa postului, deoarece ne pot ajuta să ne integrăm în colectiv, să avem o imagine bună în faţa colegilor şi a şefilor, să ne păstrăm job-ul sau să avansăm în carieră. Iată câteva dintre ele:

1. Respectă liniştea din birou! Nu vorbi tare la telefon şi nu lăsa telefonul fix să sune la nesfârşit. Nu ţine şedinţe în biroul în care alţi colegi lucrează. Nu da drumul la radio şi nu începe să cânţi, indiferent de cât de bine dispus eşti, deoarece este posibil ca unii dintre colegi să nu se poată concentra la fel de bine ca tine. Nu te întinde la discuţii personale, pentru că, dacă acestea nu interesează pe toată lumea, sigur deranjează.

2. Nu umbla în hârtiile colegilor! Nici ţie nu ţi-ar plăcea ca cineva să-ţi răsfoiască documente ce ar putea avea un caracter secret.

3. Nu lua niciodată fără să ceri! Indiferent cât de mărunt este lucrul de care ai nevoie, întreabă sau anunţă atunci când iei ceva de pe biroul colegului.

4. Nu deranja un coleg care vorbeşte la telefon! Lasă-i un bileţel pe birou şi problema ta îşi va găsi rezolvare după ce acesta încheie conversaţia telefonică. În caz contrar, dai de înţeles că timpul tău este mai important decât al altuia şi nimeni nu va aprecia acest comportament.

5. Respectă ţinuta vestimentară adecvată locului de muncă şi ai grijă să fii mereu curat! Chiar dacă firma la care lucrezi nu are o politică strictă cu privire la îmbrăcămintea angajaţilor în timpul programului de lucru, ţine cont, totuşi, că nu toate ţinutele lejere pot fi purtate la serviciu.

6. Spune mereu „te rog”, „mulţumesc” şi „îmi cer scuze”! Părinţii te-au învăţat aceste lucruri de când erai mic şi, evident, ele sunt valabile şi la locul de muncă.

7. Ai grijă ce limbaj foloseşti! Modul în care te exprimi nu trebuie să îi facă pe unii colegi să se simtă ruşinaţi sau jigniţi. În plus, exprimarea ta, verbală sau în scris, poate reprezenta imaginea personală, pe cea a slujbei pe care o ai şi pe cea a firmei în care lucrezi.

8. Nu-ţi deranja colegii în afara orelor de program! Excepţie fac urgenţele.

9. Nu-ţi rezolva problemele personale la birou! Telefoanele personale, dacă sunt necesare, se dau dintr-un loc în care nu deranjează activitatea colegilor.

10. Păstrează curăţenia în locul de servire a mesei! Dacă aveţi la serviciu o bucătărie comună, păstrarea curăţeniei acelui spaţiu este foarte importantă. În cazul în care nu există bucătărie, încearcă să ieşi din firmă pentru a servi masa de prânz sau, în cel mai rău caz, dacă mănânci în faţa calculatorului, ai grijă să laşi biroul curat.